Monday, May 6, 2013

Orang Cakap

orang cakap...
kau ni dungu!
lurusnya kalah bendul!
lembab kalah siput!
bodoh serupa lembu!

itu orang cakap...
hakikatnya aku??
tak siapa yang tahu...

aku dungu...
tapi aku tahu kerja aku...
aku buat sampai mata naik berbulu...

aku lurus kalah bendul...
tapi sekurang-kurangnya aku jujur...
tak sembunyi apa yang aku rasa betul...

aku lembab kalah siput...
sekurang-kurangnya aku tak kedekut...
bila minta diajar aku sedia memberi ilmu walaupun seciput...

aku bodoh serupa lembu...
mana kau tahu lembu itu bodoh...
IQ kamu pun berterabur ke tanah...
suka nak membandingkan manusia dengan segala jenis binatang...

apa aku heran apa yang mereka cakap...
janji segala kerja dan amanah semuanya siap...

orang takkan berhenti bercakap-cakap...


No comments:

Post a Comment