Wednesday, June 5, 2013

Tangisan Sebuah Kesetiaan (Bab 2)

BAB 2
Qaireen termenung di birai tingkap, menghirup angin malam sedalam-dalamnya. Mencari kembali kekuatan dan ketenangan hati.
“Reen,”
Satu suara lembut menyapa dari pintu, ya…dia tahu itu suara insan yang amat dikasihi dan disayanginya.
“Mama…” senyuman paksa dipamerkan, tapi dia tahu tak mungkin dia boleh sembunyikan segala rasa duka pada mama kesayangannya. Mama lebih tahu apa yang dia sedang alami.
“Reen, sudahlah…mama tak suka anak mama sedih macam ni. Keep moving on, sekarang Reen fokus pada kerja Reen saja. Manalah tahu, lepas ni jumpa Mr.Right kat tempat kerja,”
“Mama…kesitu pula dia, dekat pejabat Reen tu mana ada yang bujang pun. Semuanya laki orang mama tahu tak,”
“Manalah tahu nanti masuk yang bujang…” Ujar Puan Linda sambil tergelak kecil. Niatnya tidak lain, cuma mahu anak kesayangannya itu tersenyum kembali. Dah lebih seminggu Qaireen menjalani hari-hari yang menyakitkan, cuba melupakan lelaki yang bernama Hakimi.
“Kenapa nasib Reen selalu macam ni mama?” Soalan yang mamanya sendiri sukar mencari jawapan. Tapi Puan Linda tahu, saat ini anaknya itu cuma perlukan semangat untuk menghapuskan segala luka.
“Qaireen Nurjannah…setiap apa yang itu takkan terjadi tanpa sebab sayang…bersangka baiklah pada-Nya. InsyaAllah, ada lebih baik sedang menanti Reen di luar sana, Cuma perlu bersabar saja ya sayang,” Senyuman lebar Puan Linda akhirnya membuatkan Qaireen kalah, dari tadi dia cuba menahan takungan air matanya dari mengalir.
“Tak mengapa sayang anak mama…menangislah, sebab kadang-kadang manusia itu perlu menangis,”
“Thank you mama…”
“Please stay strong okay, mama, papa, abang Iqlas sentiasa ada untuk Qaireen,”

Malam itu berlalu dengan seribu satu kesedihan, dia berharap agar malam itu adalah malam terakhir buatnya merasa sesedih itu dan esok dia akan bangkit dari segala kepedihan dan kesakitan ini. Azamnya, no more love, no man, no cries.


.....bersambung......

No comments:

Post a Comment