Saturday, June 8, 2013

Tangisan Sebuah Kesetiaan (Bab 3)

BAB 3
Pagi-pagi lagi telefon bahagian khidmat pelanggan tidak henti berdering. Itulah rutin hariannya, menjawab segala panggilan, menyiapkan segala report mingguan. Hari ini semangatnya lain macam saja, khusyuk menyiapkan segala kerja yang dirasakan tertangguh dua minggu yang lalu.
“Wah, Reen…semangat nampak harini,”
Sapaan rakan sekerjanya yang lebih mesra dipanggil Kak Mimi mematikan fokusnya buat seketika.
“Eh, Reen hari-hari pun semangat Kak Mimi. Akak je yang tak perasaan,” Lebar saja senyumannya harini. Ya, dia mampu tersenyum kembali.
“Minggu sebelum ni, akak nampak Reen macam hilang semangat. Asyik termenung je depan monitor tu, bila customer call pun Reen angkat layan tak layan saja. Akak perasan, tapi saja malas nak tegur,”
“Hehe, biasalah cukup bulan kan,” Selorohnya, kalau boleh tak mahu ungkit kisah duka itu lagi. Biarlah dia saja yang tahu.
“Kak Mimi! Reen!” Suasana yang sederhana hingar itu ditambahkan lagi bingitnya dengan jeritan Farrah dari jauh.
“Kau dah kenapa Farrah? Nampak hantu ke?” Soalan yang sedikit berbaur sinis daripada Kak Mimi.

“Good News! Finally kita akan dapat boss baru!”
“Boss baru? You mean Assistant Manager yang baru?”
“Yup! You right my dear Qaireen!”
“Okay, so? Kenapa kau excited sangat? I thought you’re engaged already?”
“My Qaireen…too handsome to handle okay!”
“Nenek kau! Aku bagitau Mirza nanti, mahu menangis tak berlagu,”
“Alaaa Kak Mimi ni, janganlah macam tu,”
“Bila dia nak masuk sini Farrah?” Soal Qaireen, melayan si Farrah yang sedang beria dan begitu hebat sekali nak menghebahkan kedatangan boss baru.
“Tadi si Badrul bagitau aku, petang ni waktu management meeting nanti. Kali ni semua kena ada, sebab our manager nak kenalkan our new Assistant Manager,”
“Semangat sangat kau ni…dahlah Farrah, malas aku nak layan kau ni,”
“Hey…aku tak suruh kau layan aku pun Reen,”
“Eh, Farrah…baik kau sambung buat kerja kau, ni phone pun tak stop membingit tau tak,”
“Baik Kak Mimi,”      

Handsome sangat ke? Sampai si Farrah tu melompat macam tu sekali. Lantaklah! Peduli pula aku, baik aku siapkan semua kerja aku ni. Malaslah nak stay lama-lama dekat pejabat, malam ni dah janji nak family dinner dengan mama, papa, abang Iqlas. Dah lama sangat tak dinner sama-sama.
            Tepat jam 2.00 petang, kesemua pekerja Charisma Records Management Sdn.Bhd mula berkumpul memenuhi ruang bilik mesyuarat. Masing-masing tidak sabar menanti kehadiran orang baru yang khabarnya memang Mr. Perfectionist.
 “Baiklah semua, thank you for your time today. Seperti yang kita dah sedia maklum, harini kita nak alu-alukan kedatangan ahli baru team kita…Encik Farish Farhan, our new Assistant Manager bahagian Pengurusan operasi dan khidmat pelanggan,” Pengurus bahagian Khidmat Pelanggan dan Operasi, En.Balan membuka tirai petang itu dengan memperkenalkan penolong pengurus yang baru.
Tepukan gemuruh mula memenuhi ruang bilik mesyuarat petang itu. Sebaik saja nama diperkenalkan, mata semuanya mula tertumpu pada sesusuk tubuh seorang lelaki yang berkulit sawo matang, rambutnya pula kemas walaupun tak ubah seperti potongan seorang pemain bola. Badannya tegap, tinggi lampai, senyuman cukup lebar dan bisa mencairkan hati mana-mana wanita, anak mata yang berwarna sedikit coklat jernih jka direnung mampu menggugat segala hati.
Qaireen pula khusyuk melayan game di dalam telefon bimbitnya, malas mahu ambil tahu segala apa yang sedang terjadi di dalam bilik meeting petang itu. Cukuplah dia sekadar tahu nama boss barunya dan bagaimana rupa tuan empunya badan.
Not bad, handsomelah juga.
Dia cuma mampu mencebikkan bibirnya di saat lelaki itu berdiri dan mula memperkenalkan dirinya. Dibiarkan saja lelaki itu bercakap mengenai dirinya sehingga ke nokhtah terakhir.
Hampir tiga jam mesyuarat berlangsung selain daripada agenda utamanya adalah memperkenalkan Assistant Manager yang baru, setiap staff daripada bahagian khidmat pelanggan, operasi, marketing, sales akan tampil membentang isu-isu yang berbangkit dan menyelesaikan setiap masalah yang ada.
Selesai saja mesyuarat dan disaat semuanya bersurai, Firash mula bertemu dengan setiap pekerja di bahagian operasi dan juga khidmat pelanggan. Cuba menghafal setiap nama yang ada, sebolehnya dia mahu ingat semua orang yang bekerja di bahagian itu, tambahan pula dia penolong ketua pengurus. Seharusnya dia lebih mengenali pekerjanya.
Bila tiba giliran Qaireen, dia lihat wanita itu khusyuk mengadap monitor, jemarinya laju saja menaip setiap perkataan tanpa henti.
“Hai…saya tak tahu pula dalam pejabat ni ada transformer perempuan,”
What?! Transformer??suka hati kau ajelah nak panggil aku macam tu.
“Sorry???” Saat ini dahinya mula berkerut tanda tak puas hati.
“Tadi dalam bilik meeting, saya perasan awak khusyuk sangat main handphone,”
“Jangan risau, telinga saya tak rosak lagi…saya dengar je apa yang En.Firash cakap,” Senyumnya sinis, yang pastinya jemarinya masih lagi pantas menekan papan kekunci.
“I’m watching you Qaireen,”
“Baik Boss,”
Tahu pula dia nama aku, ingat aku takut sangat dengan kau?? Nak main ugut-ugut pula dengan aku. Kau tu Assistant Manager je pun, jangan nak berlagak dengan aku mentang aku baru setahun kerja dekat sini.
Qaireen kembali menumpukan perhatian pada kerja-kerjanya yang tertangguh. Malas mahu melayan boss barunya. Walaupun dia tahu lelaki itu sedang memerhatikannya dari bilik pejabatnya.
Tengok…tengok…aku cungkil biji mata tu baru tau. Baru masuk harini dah cari salah aku. Menyampah betullah dengan orang bajet perfectionist ni, rimas kau tahu.
Ring!!!
Telefonnya mula menjerit-jerit, memekak-mekak satu pejabat minta diangkat.
“Charisma customer services,” Dia menjawab panggilan itu dengan senyuman seperti kebiasaannya.
“Qaireen..masuk sekejap,”
“Hah??”
Tak sempat mengajukan soalan yang seterusnya, talian sudah dimatikan. Qaireen terpinga-pinga buat seketika. Dia bingkas bangun, dia tahu sangat siapa mamat jengkel yang menelefonnya tadi, Firash Farhan!
“Kak Mimi!”
“Kenapa Reen?”
“Saya rasa boss baru kita ni gila sikitlah, tiba-tiba suruh saya masuk jumpa dia, menyampah betullah!”
“Akak rasa dia jatuh cinta pandang pertama dengan kau agaknya,”
“Ohhh..please! Simpang tiang lampu tahu tak,”
Dia berlalu dengan muka penuh rasa tidak puas hati, entah apa yang si Firash tu mahukan kali ini. Dari tadi Qaireen dapat rasakan terlalu banyak aura negatif dan penolakan antara dia dan Firash. Sepertinya mereka berdua tidak akan ngam sebagai team mates di dalam department-nya itu.
Tok!tok!
Walau menyampah macam mana sekalipun, dia masih tahu beradab sopan bila melangkah masuk ke dalam pejabat boss-nya.
“Have a seat,”
“Ada apa yang boleh bantu En.Firash?” Soalan yang diajukan ada sedikit nada sindiran.
“Nothing, saya rasa report yang buat ni kurang kemas…cuba awak ubah sikit size tulisannya, standardizekan semua, bold kan…bagi nampak perbezaan,”
What on earth are happening right now??


Berkerut dahinya saat ini, tidak pernah ada sesiapa pun yang menegur cara kerjanya selama ini. Manager sendiri pun setiap kali Qaireen menghantar laproran bulanan tidak pernah memintanya ubah apa-apa. Tambahan pula benda remeh-temeh seperti itu, siapa saja yang mahu layan.
“Please Puan Qaireen…”
“Cik..please,” Belum apa-apa lagi Qaireen sudah potong percakapan Firash, bertambah geram dibuatnya.
“Okay, please Cik Qaireen…kemaskan kerja awak,”
“Baiklah En.Firash…as you wish,”
Sebaik saja Qaireen melangkah keluar, Firash tersenyum bangga. Entah kenapa dia berasa puas hati bila berjaya membuatkan Qaireen Nurjannah berasa sakit hati dan geram dengan dirinya.
“Sumpah aku tak faham apa yang tak kena dengan mamat sekor ni…”
“Kenapa Reen?” Farrah mula merapatkan kerusinya ke meja Qaireen.
“Benda remeh macam ni pun nak jadi hal,kau tengok ni..betulkan fontlah, tukar itulah..boldkan inilah…perfectionistlah sangat kan…puihh!” Ujarnya dalam keadaan marah, hari pertama dapat penolong pengurus baru pun sudah dibuli sebegitu rupa. Yang menghairankan lagi, kenapa dia seorang saja.
“Ikutkan sajalah Reen…apa nak buat, nama pun boss kan,”
“Kau tak kena lagi seronoklah…tunggu turn kau nanti…”
“Haih…kau sumpah aku Reen,”
“Diamlah Farrah,”

“Garang sangat kawan aku ni…hehe,”


..............bersambung...............

No comments:

Post a Comment